Vertrouwde brug tussen stad en land

Brug tussen stad en land

Gerrit Krolbrug Groningen

Gerrit Krolbrug Groningen

Gerrit Krolbrug Groningen

Gerrit Krolbrug Groningen

de kern

Herkenbaar symbool, vernieuwd ontwerp

De Gerrit Krolbrug was jarenlang een markant en vertrouwd onderdeel van het dagelijks leven van de Groningers. Toen de brug in 2021 na een aanvaring onherstelbaar beschadigd raakte, moest ze definitief worden verwijderd. Wat volgde: noodbruggen, onderbroken routes en veel publieke discussie – Groningen wilde haar brug terug.

De nieuwe Gerrit Krolbrug verbindt stad en ommeland. Aan de zuidkant ontstaat een getrapte, parkachtige verblijfsruimte grenzend aan de Indische buurt. Aan de noordzijde loopt een verhoogd tracé door bloemrijke oevers, dat aansluit op het Hunzepark en de oude beekloop van de Hunze volgt richting het open landschap.

de aanpak

Inpassen en aansluiten

Van variantenstudie tot voorlopig ontwerp vertrokken we vanuit het bestaande landschap: het Van Starkenborghkanaal als brede vaarroute, de Hunzeloop als groene ader, de omliggende stadsstraten en de fiets- en wandelroutes naar het Groningse buitengebied.

De nieuwe brug krijgt een vaste doorvaarthoogte van 9,7 meter – wat vraagt om royale hellingbanen, flauwe taluds en het verleggen van het kanaal. Deze ingrepen vormen de aanleiding voor een integrale herinrichting van de omgeving: de Korreweg wordt ingericht als fietsstraat, met bredere bermen en een flauwe overgang naar de bestaande bebouwing. Een vergroende kade, nieuwe bomenrijen en een extra wandelpad langs het kanaal versterken de verbinding tussen stad, Hunzepark en de groene scheg van Kardinge.

In een intensief ontwerptraject werd gestuurd op biodiversiteit, doorzicht, veiligheid en gebruikscomfort. De keuzes voor beplanting, verharding en materiaalgebruik zijn gemaakt met het oog op duurzaamheid en herkenbaarheid van het Groningse landschap.

het detail

Tastbaar aanwezig contrast

De aanlandingen van de nieuwe brug krijgen elk een eigen karakter. Aan de zuidzijde worden ambachtelijk gemetselde keerwanden aangebracht – passend bij het stedelijke weefsel. Aan de noordzijde vormen schanskorven de keerwanden: ruw van karakter, in de geest van het open landschap. De schanskorven worden deels gevuld met bakstenen van de oude brug. Tussen de stenen ontstaat ruimte voor spontane begroeiing.
De oevers creëren een subtiel contrast, waarin circulair materiaalgebruik ook ecologische meerwaarde krijgt.

“De Gerrit Krolbrug verbindt meer dan alleen oevers. Met doorgaande routes onder de brug door groeit het landschap in betekenis en toegankelijkheid.”

– Gerwen van der Veen, landschapsontwerper BoschSlabbers

het resultaat

Brug tussen ontwerp en uitvoering

Het landschap rondom de nieuwe Gerrit Krolbrug is ontworpen met oog voor samenhang, herkenning en beleving. Aan de zuidzijde ontstaat een toegankelijke verblijfsplek die uitnodigt tot ontmoeting, aan de noordzijde voegt de verhoogde aanlanding zich in het open landschap. Bestaande bomen, zichtlijnen en routes blijven behouden.

Zo ontstaat een heldere ruimtelijke structuur waarin de brug straks vanzelfsprekend landt – en opnieuw betekenis krijgt voor de stad.
De bouw van de nieuwe brug start in 2026.

Project data

Titel: Inpassingsontwerp Gerrit Krolbrug

Locatie: Groningen

Omvang: 10 ha

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat

Samenwerking: Haskoning, ZJA

Looptijd: 2020-heden

Type: Variantenstudie, SO, VO, EPvE

Beeldcredits: BoschSlabbers, ZJA

Projectcode: BS20-004

Contactpersoon: Wijnand Bouw