Een erkenning voor vernieuwende ondergrondse infrastructuur en doordachte vormgeving, de Blankenburgverbinding is bekroond met de Schreuderspublieksprijs.
In dit project komen techniek en landschap samen. De Blankenburgverbinding levert met een impuls aan de bereikbaarheid van Rotterdam, maar door middel van een met de regio vastgesteld kwaliteitsprogramma is ook veel aandacht geweest voor de ruimtelijke kwaliteit en ecologie in het gebied. De nieuwe A24 is zorgvuldig ingepast in het landschap met twee tunnels en een verdiepte ligging door de Aalkeetpolder. Een dienstgebouw in de vorm van een boerenschuur en waterzuiverende rietkragen.
BoschSlabbers en ZJA hebben het Plan Vormgeving opgesteld met een uitwerking voor de hoogste fly-over van het knooppunt met de A15 en de noordelijke tunnelmond van de Hollandtunnel. De fly-over is onderdeel van het grootschalige havenlandschap en wordt verankerd in een kunstmatig heuvellandschap met scherpe grastaluds. De noordelijke tunnelmond van de Hollandtunnel sluit juist subtiel aan op het open veenweidelandschap van Midden-Delfland, met brede rietzones en een zorgvuldige landschappelijke inpassing. Zo ontstaat een infrastructuur die niet alleen functioneel is, maar ook landschappelijke samenhang en kwaliteit toevoegt.
Zie ook het project voor meer informatie.
Foto’s Rijkswaterstaat en André de Hoop
In opdracht van BAAK (Ballast-Nedam, DEME en HICL Infrastructure)
Partners: Rijkswaterstaat, Tunnel Engineering Consultants (Witteveen+Bos en RHDHV)
Een erkenning voor vernieuwende ondergrondse infrastructuur en doordachte vormgeving, de Blankenburgverbinding is bekroond met de Schreuderspublieksprijs.
In dit project komen techniek en landschap samen. De Blankenburgverbinding levert met een impuls aan de bereikbaarheid van Rotterdam, maar door middel van een met de regio vastgesteld kwaliteitsprogramma is ook veel aandacht geweest voor de ruimtelijke kwaliteit en ecologie in het gebied. De nieuwe A24 is zorgvuldig ingepast in het landschap met twee tunnels en een verdiepte ligging door de Aalkeetpolder. Een dienstgebouw in de vorm van een boerenschuur en waterzuiverende rietkragen.
BoschSlabbers en ZJA hebben het Plan Vormgeving opgesteld met een uitwerking voor de hoogste fly-over van het knooppunt met de A15 en de noordelijke tunnelmond van de Hollandtunnel. De fly-over is onderdeel van het grootschalige havenlandschap en wordt verankerd in een kunstmatig heuvellandschap met scherpe grastaluds. De noordelijke tunnelmond van de Hollandtunnel sluit juist subtiel aan op het open veenweidelandschap van Midden-Delfland, met brede rietzones en een zorgvuldige landschappelijke inpassing. Zo ontstaat een infrastructuur die niet alleen functioneel is, maar ook landschappelijke samenhang en kwaliteit toevoegt.
Zie ook het project voor meer informatie.
Foto’s Rijkswaterstaat en André de Hoop
In opdracht van BAAK (Ballast-Nedam, DEME en HICL Infrastructure)
Partners: Rijkswaterstaat, Tunnel Engineering Consultants (Witteveen+Bos en RHDHV)