De focus in deze prijsvraaginzending ligt op het maken van nieuwe verbindingen; tussen het stadscentrum en Satamalahti, tussen Savilahti bay en Lake Saimaa, en tussen de verschillende buurten die rondom het meer liggen. Deze verbindingen zijn niet alleen visueel gemaakt, maar ook fysiek en psychisch, door het ‘snijden’ van hout en water, aldus de titel van onze inzending ‘carving wood and water’. Helemaal passend bij een stad die bekend staat om haar houtsnijwerk en ligging aan een van Finland’s grootste meren.
Eén van de belangrijkste ingrepen is het verminderen van de barriërewerking van het spoor. Door het wateroppervlak te vergroten wordt de Savilahti bay opnieuw verbonden met Lake Saimaa. We maken nieuwe vista’s, breed en met echte vergezichten, onder of over de spoorwegverbinding in de richting van het meer. Om dit te bereiken wordt de waterlijn verlegd waardoor de snelweg vrij komt te liggen, verbonden via een nieuwe brug. Een nieuwe heuvel wordt opgeworpen met het vrijgekomen materiaal. Deze heuvel heeft een grote impact op de relatie tussen de stad en het meer. De heuvel schermt een stuk van de snelweg af (zicht en geluid!). De snelweg is grotendeels verborgen achter de bomen waardoor men in plaats van op auto’s zicht heeft op een natuurlijk, groen eiland. Rustig en sereen, alleen bereikbaar per boot of in de winter over het ijs.
Terwijl aan de flanken van de stad de natuur heel dichtbij is, maakt de stad de sprong over het spoor en daarmee transformeren de verlaten kades in een nieuw levendig waterfront. Het gebied is vormgegeven als een stadsbalkon, vrij van verkeer, een enorm houten dek met prachtige vergezichten over het meer. Het nieuwe Science Centre vormt een katalysator voor het Satamalahti waterfront en verleidt inwoners en toeristen terug naar de kades van Mikkeli. Het balkon kan gebruikt worden als boulevard, plein en als evenemententerrein. Bijzondere woningbouwconcepten maken het gebied compleet.
Zes maatregelen zijn geïntroduceerd om de ecologische voetafdruk van de nieuwe stadsontwikkeling te verkleinen. Allereerst wordt de geomorfologie en bestaande natuur uitgenut. Water, riet, park en bos bepalen het beeld en worden ingebed in het ontwerp. Openbaar vervoer en langzaam verkeer worden gestimuleerd. De hoogste bouwconcentratie wordt bij het station geplaatst en er komt een recreatieve route rond het meer. Mikkeli’s lokaal geproduceerde hout wordt gebruikt bij de bouw van woningen en stadsbalkon. Door boven- en ondergronds slim te stapelen van functies kan het grondoppervlak voor een groot deel worden benut voor plubiek gebruik. We gebruiken wat er al is; bestaande historische gebouwen worden hergebruikt, grond wordt hergebruikt. Als laatste wordt al het water voorgefilterd voordat het het meer instroomt door een slim systeem van voorfiltering in parkstroken.
Project data
Titel: Mikkeli Waterfront; Carving Wood and Water
Locatie: Mikkeli Satamalahti, Finland
Omvang: 128 ha
Opdrachtgever: City of Mikkeli
Samenwerking: SVP Architectuur en Stedenbouw
Looptijd: 2012
Type: masterplan, design competition
Beeldcredits: BoschSlabbers, SVP
Projectcode: HS12-10