Tekenen aan de toekomst van Den Haag

Toekomstverkenning Den Haag

Toekomstverkenning Haagse verkeersknelpunten

Toekomstverkenning Haagse verkeersknelpunten

Toekomstverkenning Haagse verkeersknelpunten

Toekomstverkenning Haagse verkeersknelpunten

de kern

Toekomstverkenning Haagse verkeersknelpunten

Platform Stad heeft vier ontwerpers uitgenodigd om na te denken over de toekomst van drie bekende Haagse verkeersknelpunten. In deze dag weten de ontwerpers de belangrijkste knelpunten boven water te halen en daar oplossingen voor te bedenken. De dagen erop worden er beelden uitgewerkt. Welke ruimte ontstaat er als je andere vormen van mobiliteit toepast? Hoe ziet dat eruit, en hoe kunnen we daarmee inspireren?

Het complete verslag is te zien op: https://www.platformstad.nl/mobiliteit-niet-minder-maar-anders/.
De beelden zijn ook gepubliceerd in het AD en de Telegraaf.

Nieuws - 28 nov 2019

Welke ruimte ontstaat er als je andere vormen van mobiliteit toepast?

Platform Stad, het Platform over stedelijke ontwikkeling en architectuur in Den Haag, heeft 4 ontwerpers een toekomstverkenning laten maken met drie bekende Haagse verkeersknelpunten: Het Schenkviaduct, de Zevensprong en de Gedempte Gracht. Dit zijn drie beruchte knelpunten waar het verkeer vaak vaststaat, wat de bereikbaarheid en leefbaarheid niet ten goede komt. Wat kunnen we doen […]

Lees meer

Nieuws - 28 nov 2019

Welke ruimte ontstaat er als je andere vormen van mobiliteit toepast?

Platform Stad, het Platform over stedelijke ontwikkeling en architectuur in Den Haag, heeft 4 ontwerpers een toekomstverkenning laten maken met drie bekende Haagse verkeersknelpunten: Het Schenkviaduct, de Zevensprong en de Gedempte Gracht. Dit zijn drie beruchte knelpunten waar het verkeer vaak vaststaat, wat de bereikbaarheid en leefbaarheid niet ten goede komt. Wat kunnen we doen […]

Lees meer


werelden verbonden

Het Schenkviaduct

Door de komst van de RotterdamseBaan is het Schenkviaduct niet meer noodzakelijk. Daardoor ontstaat er ruimte om deze drukke snelwegafslag groen te maken en aantrekkelijk voor een snelle vierbaans fietsroute. De verkeersveiligheid, sociaal milieu en de luchtkwaliteit verbeteren sterk, door het groen wordt dit deel van de stad klimaatbestendiger. De onaantrekkelijke ruimte onder het Schenkviaduct wordt gebruikt voor extra parkeerplaatsen en overstappunten naar tram en fiets. Aansluitend komt er boven het spoor een nieuw woon- en werkgebied.

 

 

Schenkviaduct

Van een grijze Zevensprong naar een groene spin

De Zevensprong

De Zevensprong lijkt allerminst meer op het sprookjesverhaal van Tonke Dracht. Het is een wirwar van fiets, trams, auto’s en bussen. Er zijn plannen om de tram onder de grond te brengen (schaalsprong OV). Daardoor ontstaat er veel ruimte bovengronds voor een groen. Het groen zorgt naast veel andere functies voor een verkoelend effect. Een ovonde (ovale rotonde) laat het verkeer rustig doorstromen. De twee schuine wegen kunnen éénrichtingsverkeer worden met ruimte voor natuurlijk spelen. Het water wordt doorgetrokken en kan dienen voor tijdelijke opslag.

Zevensprong
Zevensprong kabelbaan

“’Als je de auto uit de stad haalt, moet je ook wat anders bieden.”

– Partner Steven Slabbers, BoschSlabbers

 

 

 

Sneller, korter en mooier uitzicht!

Naast het idee van een ondergrondse tram/metro, kwam Steven Slabbers met een kabelsysteem. Misschien niet meteen het vervoersmiddel waar je aan zou denken, maar toch heeft het een groot aantal voordelen. De stad ligt niet 10-20 jaar open, maar er hoeft slechts op een paar plekken torens gebouwd te worden. Een ondergrondse tram/metro is zeer kostbaar in Den Haag, gezien de ondergrondse waterdragende lagen. Een modern kabelsysteem is relatief snel, zonder verkeersopstoppingen. Het uitzicht is fabuleus, een goede toeristische trekpleister. Parkeren doe je in Zoetermeer, daar stap je op het kabelsysteem die je kan verbinden naar Den Haag Centraal, De Zevensprong, Scheveningen en tenslotte het toekomstige windmolenpark op zee!

Zevensprong kabelbaan

Een alternatief voor de fietsers in de Grote Marktstraat

Gedempte Gracht

Het water van de Gedempte Gracht is ooit gedempt om de verkeersdrukte op te vangen. Nu is de straat vooral een drukke route voor bezoekend verkeer op zoek naar een parkeerplaats en voor het laden en lossen van de grote winkels. Het is een onaantrekkelijke barrière tussen het autovrije winkelgebied en het station. Er worden 3 belangrijke ingrepen voorgesteld. Ten eerste wordt het water van de gedempte gracht weer teruggebracht. Dit geeft ruimte voor wateropvang, gaat hittestress tegen en is de oude structuur weer zichtbaar! Ten tweede wordt de autogarage (die relatief weinig gebruikt wordt) omgebouwd tot fietsparkeergarage en komt er ruimte voor snel fietsverkeer, die de Grote Marktstraat zal ontlasten. Ten derde komt er nieuwbouw (een genuanceerde ingreep om het woningtekort op te vangen) met een aantrekkelijke plint, het dak ertussen wordt ingericht als aantrekkelijke daktuin.

Titel: Toekomstverkenning Haagse verkeersknelpunten

Locatie: Den Haag

Opdrachtgever: Platform Stad

Samenwerking: studioMAEK, SMARTLAND, Urhahn

Looptijd: 2019

Type: visie/verkenning

Beeldcredits: BoschSlabbers

Projectcode: BS19-123